اخبار و مقالات

​کشت دانه روغنی تضمین کننده امنیت غذایی در کشور
تاریخ انتشار : 1395/5/19 ساعت 11:49:51
کشت دانه روغنی تضمین کننده امنیت غذایی در کشور














کشت دانه روغنی تضمین کننده امنیت غذایی در کشور
تاریخ: 1395/01/17
شماره: 4357
بازدید: 97
مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: توسعه کشت دانه روغنی کلزا برای حفظ ضریب امنیت غذایی کشور ضروری است.
 
علیرضا مهاجر در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به اینکه برای تولید پایدار گندم نیز کشت دانه روغنی کلزا ضروری است ، افزود: دانه روغنی کلزا در تناوب کشت با گندم سبب تقویت خاک ، کاهش آفات و بیماری ها ، استفاده بهینه از آب و در نهایت افزایش تولید گندم می شود.

وی گفت: کشت مداوم گندم در اراضی زراعی سبب کاهش توان رویشی اراضی و افت قابل توجه میزان تولید گندم خواهد شد بنابر این برای جلوگیری از این روند باید محصول دیگری را در تناوب گندم برای کشت جایگزین داشت که بررسی های علمی نشان می دهد دانه روغنی کلزا بهترین نوع کشت است.

مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی افزود: توسعه کشت دانه روغنی کلزا در تناوب با گندم ، پایداری تولید گندم ، افزایش میزان تولید گندم و تولید دانه روغنی در داخل از مهمترین برنامه های وزارت جهاد کشاورزی است.

مهاجر افزود : کشت دانه روغنی کلزا علاوه بر تأمین و تولید روغن باکیفیت در داخل از خروج سالانه 4 میلیارد دلار ارز برای خرید روغن و کنجاله خوراک دام جلوگیری می کند.

وی گفت : از آنجا که دانه روغنی محصولی فسادپذیر است و این محصول برای ورود به کشور 15 تا 16 هزار کیلومتر مسافت را طی می کند و در داخل دوباره حمل و بارگیری می شود ، آسیب پذیر است و کیفیت پایین دارد بنابر این کیفیت دانه روغنی تولید داخل بسیار بالاتر است.

مجری طرح دانه های روغنی ابراز گفت : با حمایت دولت و مسئولان به آسانی می توان روغن مورد نیاز را در داخل تولید کرد.
منبع خبر: خبرگزاری اقتصادی صداوسیما